Der er ingen efterspørgsel! Eller: Der er ingen, der ved, hvad de skal spørge om?
Jeg har længe hævdet, at mødekunder ikke spørger eftermere bæredygtige mødeprodukter af den simple grund, at de ikke ved, hvad de skal spørge om. Den antagelse blev i sidste uge bekræftet i en dugfrisk undersøgelse gennemført af OPTIMEET og MeetDenmark.
Når jeg holder kurser eller er ude som rådgiver,går jeg meget op i at etablere et fælles sprog for hvad bæredygtighed er.
Bådefordibæredygtighed er et bredt begreb, der dækker over alt fra klimakriser til arbejdsforhold og god virksomhedsskik. Og fordi de fleste mangler viden om, hvad bæredygtighed egentlig erog hvad der batter, hvis man vil gøre en reel forskel.
Atdanske mødekøbereikke er nogen undtagelse fra reglen,bekræftes i undersøgelsenfra MeetDenmarkog OPTIMEET, der udkom i sidste uge. Samtidig peger undersøgelsen på, at leverandørerne også er udfordret på området.Mere om dette længere nede i teksten.
”Goddag jeg vil gerne bede om… noget bæredygtigt.”
I undersøgelsen svarer knap otte ud af 10mødekøbere, at de stiller krav til bæredygtighed, når de booker hoteller og konferencesteder.
Købernefremhæverdog, at de mangler viden om, hvad de kan og bør spørge om. De er simpelthen ikke tilstrækkeligt klædt på til at stille specifikke kravog 71 % savner viden om klima- og miljøkravog 72 % mangler indsigt i sociale bæredygtighedsforhold.
De områder kunderne typisk stiller konkret krav på,er fx mere bæredygtig mad & drikke. Det efterspørges af 92% af dem, der stiller miljømæssige krav. Over halvdelen i samme kategori går også op i affaldssorteringog brugen af plastik. Miljømærker og certificeringer er også på radarenog kræves af 54%.
Der bliver ikke gjort nok
Hele 73 %opleverdog, at leverandørerne kommunikerer for lidt om deres bæredygtighedstiltag. Sidstnævnte tillader jeg mig at tilskrive to ting: Dels bliver der endnu ikke gjort nok på bæredygtighedsområdet, hvilket begrænser, hvad mansom leverandørkan fortælle.
Dels er det typisk alt forfå på et hotel eller konferencested, somer direkte involveret i bærdygtighedsarbejdet. Og de sidder yderst sjældent i salgs- og marketingafdelingen.
Hvorfor, kan man god tillade sig at spørge? For som jeg skrev i min sidste blogpost her på kanalen, såharvirksomheder, der har et højt bæredygtighedsfokus, ofte også har højere vækst og en sundere forretningsudvikling.Dem, der går op i det, klarer sig simpelthen bedre end deres konkurrenter.
De vil betale mere for det
65% af mødekøberne i undersøgelsen stiller krav til bæredygtighedaf den simple grund, at de mener, at det er det rigtige at gøre. 41% oplyser, at deres virksomheder har en klar politik på området.
Og så er der vist kun ét ubesvaret spørgsmåltilbage:Vil kunderne betale mere for bæredygtighed? Ja. Det vil de. Knap halvdelen er moderat indstillet på at betale mere. Hele 36% svarer, at de i ’meget høj grad eller høj grad’ er klar til en større regning.
Hvis ellers I derude er i stand til at fortælle dem, hvad de kan få😊.
Læs mere om undersøgelsen her.
Kom på forkant med ISO 20121
Der findes flere måder at komme på forkant med de nye regler – og med bæredygtighed generelt. For møde- og eventbranchen er ISO 20121-standarden et oplagt valg, da den er særligt udviklet til events samt til leverandører til events og arrangementer, som vil arbejde mere ansvarligt og dokumentere det.
Standarden er IKKE en tjekliste, men en skræddersyet indgangsvinkel til dit bæredygtighedsarbejde, der hjælper dig med at granske dine værdikæder og sætte ind, hvor det har den størst effekt. Ønsker du hjælp til bæredygtighedsarbejdet eller til at kommunikere din bæredygtighedsindsats, er du velkommen til at tage kontakt.